niedziela, 19 kwietnia 2015

Gniazdo: gra bitewna - pierwszy test

http://warhammster.blogspot.com/2015/04/gniazdo-gra-bitewna-pierwszy-test.html
Długo czekałem na ten moment i opłaciło się dopracować podstawowe zasady. Podczas gry wyszły nieścisłości z zasięgiem, który zostanie zredukowany i tak też rozegraliśmy scenariusz. Pani redaktor była zadowolona z gry, głównie ze spójności zasad jak i dynamiki. Test trwał 40 minut a w 5 rundzie zakończyliśmy starcie. Redaktorka oczywiście zwyciężyła. Teraz jestem pewien, że wysiłek, który włożyłem w pisanie zasad okazał się owocny. W ciągu kilku najbliższych miesięcy gra powinna być już na tyle dopracowana abym mógł się nią podzielić z szerszym gronem zainteresowanych osób. Zapraszam do raportu...


Siły Mieszka (ja)

Oddział 1 (dowódczy):
2x ciężkozbrojna konnica
- przyboczni
1x książę

Oddział 2:
3x ciężkozbrojna konnica

Oddział 3:
6x ciężkozbrojna piechota

Oddział 4:
4x lekkozbrojna piechota
- łucznicy

Oddział 5:
2x lekkozbrojna piechota
- oszczepnicy

Oddział 6:
2x lekkozbrojna piechota

Oddział 7:
2x lekkozbrojna piechota
- procarze

Oddział 8:
2x lekkozbrojna piechota
- chłopi

 
Siły Bolesława (Redaktorka)

Oddział 1 (dowódczy):
4x ciężkozbrojna konnica
1x książę

Oddział 2:
1x ciężkozbrojna konnica
- zwiadowca

Oddział 3:
2x ciężkozbrojna piechota
- weterani
- toporki do rzucania

Oddział 4:
5x ciężkozbrojna piechota

Oddział 5:
4x lekkozbrojna piechota
- łucznicy

Oddział 6:
2x lekkozbrojna piechota
- oszczepnicy

Oddział 7:
2x lekkozbrojna piechota
- oszczepnicy

Oddział 8:
2x lekkozbrojna piechota
- chłopi

Oddział 9:
2x lekkozbrojna piechota
- procarze

 
 
Potyczka: książęta wyznaczyli pole, na którym stoczą bój. Rozpalono wielkie ognisko i zalano je wodą: władcy podążyli na polane ze swoimi zastępami.
 
 Strefa startowa Mieszka i Bolesława.

 Mieszko.

 Bolesław.

 Mieszko z przybocznymi.

Mieszko: oddział ciężkiej jazdy rusza na Bolesławową piechotę.

 Bolesław.

 Bolesław w asyście ciężkozbrojnych.


To była ciekawa sekwencja. Eliza przed szarzą ostrzelała pancernych, 12 rzutów: bez efektów. Rzuty były szczęśliwe ale dla mnie.


Po ostrzale przyszedł czas na szarżę.


Niestety szarża się nie udała - została powstrzymana. Wywiązała się walka w zwarciu, podczas której wypada jedna podstawka ciężkozbrojnej konnicy Mieszka i jedna podstawka łuczników Bolesława. Czeski oddział tarczowników wchodzi na flankę a ciężkozbrojni weterani rzucają się na tyły.
 
Lekkozbrojni Mieszka atakują na skrzydło Bolesława oszczepników, a jego chłopi atakują na Mieszkowych lekkozbrojnych.


Niestety dla Mieszkowych kawalerzystów manewr szarży był nieudany co w efekcie doprowadziło do ich śmierci: oskrzydlony oddział zostaje zniszczony. W całym tym starciu, z gry wypada: 3 podstawki ciężkozbrojnych jeźdźców Mieszka oraz dwie podstawki łuczników Bolesława.


Mieszko z Bolesławem negocjują zakończenie starcia - gdybyśmy nie zakończyli gry na wstępie 5 rundy, i gdyby Mieszko wygrał inicjatywę to... już innym razem ;)

 Rzut na obszar bitwy w chwili zakończenia walki.


Straty Mieszka:
Zniszczony oddział ciężkozbrojnej konnicy (3 podstawki)
Zniszczony oddział lekkozbrojnej piechoty (2 podstawki)

Mieszko przyjmuje warunki Bolesława i wycofuje się.


Straty Bolesława:
Zniszczony oddział procarzy (2 podstawki)
Utrata 2 podstawek łuczników
Utrata 1 podstawki ciężkozbrojnej piechoty
Utrata 1 podstawki oszczepników

Dodatkowe punkty zyskuje Eliza za udane manewry. Bolesław zwycięsko opuszcza pole bitwy.

Za tydzień kolejny test.

18 komentarzy:

  1. Całkiem ciekawe. Nigdy nie grałem w żadne średniowieczne systemy ale kto wie...

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeszcze nie dziękuję. Kolejne testy pokażą czy jest tak faktycznie. Niemniej jest mi miło, że nawet dwie osoby doceniają projekt ;).

    OdpowiedzUsuń
  3. Niesamowite,wspaniałe i fascynujące;-).Kim jest ta Pani redaktor?

    OdpowiedzUsuń
  4. Rozgrywka wygląda prosto i elegancko, ilość modeli nie przytłacza, a wszystkie one ślicznie pomalowane. Jednym słowem - zainteresowany :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozgrywka będzie prosta, szybka i dynamiczna. Bitwę można rozegrać jako potyczkę lub większą bitwę. Za malowanie dziękuję. Za zasady jeszcze nie. Jak już przygotuje zasady w formie testowej wyślę :).

      Usuń
  5. Wygląda super:) Już robię połabian pod Twoj system:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Połabian Połabian czy jedno z plemion Połabskich? Może Wieletów-Luciców?

      Usuń
  6. Bardzo ciekawy projekt Sławku :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dawno nie zaglądałem tutaj no i szok. Czekam na zasady demo no i kibicuje projektowi :)))

    OdpowiedzUsuń
  8. Treść została już ukończona i jest w trakcie redakcji. Dziękuję :).

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja narazie siedzę w OWW2, ale te zasady bardzo mnie zaciekawiły. Prosiłbym o wysłanie, gdy będą gotowe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zasady już są w "zasadzie" skończone, ociągam się, upały etc. Niebawem powinienem udostępnić :).

      Usuń
    2. śledzę projekt również i zasad też nie mogę się doczekać :)

      Usuń
    3. Aktualnie zawiesiłem pracę ale niebawem (mam nadzieję) z nowymi siłami wrócę do projektu. Dziękuję za zainteresowanie.

      Usuń
    4. Mam nadzieję że projekt nie upadł, bardzo ciekawie wygląda. Czy można liczyć że zasady się pojawią czy muszę szukać innego systemu ? Byłoby szkoda :(

      Usuń
    5. Nie upadł, po prostu ostatnimi czasu brakuje mi motywacji by skończyć projekt.

      Usuń